První část semináře se bude věnovat řadě úskalí, kterým v praxi čelí zaměstnavatelé při používání služebních vozidel, zejména ze strany tzv. řidičů-referentů. Druhá část bude věnována možnostem, které pracovněprávní předpisy dávají zaměstnavatelům při výkonu práce z domova, potažmo při využívání dalších flexibilních forem pracovních úvazků.
Seminář Používání služebních vozidel a zavedení home office v praxi bude věnován těmto tématům:
Obsah semináře:
Služební vozidla
- Vysvětlení povahy řízení z právního pohledu(lze řidiči-referentovi nařídit řízení vozidla?) a nároky zaměstnanců s ním spojené – právo na mzdu, náhradu mzdy a cestovní náhrady (pozornost bude věnována i formální stránce věci, zejména zda je v každém případě nutný písemný cestovní příkaz nebo zda jeho absence má vliv třeba na vypořádání pracovního úrazu).
- Možnost propuštění zaměstnancepro ztrátu řidičského oprávnění nebo třeba porušení dopravních předpisů (včetně zneužití alkoholu).
- Seznámení s právní úpravou a soudními rozhodnutími, pokud jde o školení ohledně dopravních předpisůa případně technických předpisů vozidla. Jsou tato školení povinná (v rámci BOZP) a dopadají i na výjimečné použití soukromého vozidla? Lze za nerealizování školení uložit ze strany inspektorátu práce pokutu?
- Vysvětlení zvláštností ohledně zdravotních prohlídek řidičů-referentů, pokud jde o jejich obsah a četnost. Bude řešena i otázka, zda řidiči-referenti musejí absolvovat prohlídky jen u smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb (závodního lékaře), nebo je možné je posílat k jejich registrujícímu poskytovateli (obvodnímu lékaři) s tím, že tuto otázku vyřešila novela zákona o specifických zdravotních službách (zákona č. 373/2011 Sb.) účinná od 1.11.2017. Zmíněny budou i zvláštní prohlídky řidičů z povolání a jejich povinná úhrada zaměstnavatelem.
- Seznámení s povinnými přestávkami a jejich evidencípodle nařízení vlády č. 168/2002 Sb. a protichůdnými názory na aplikaci tohoto nařízení na řidiče-referenty. Budou zmíněny i povinné přestávky dle dopravních předpisů s tím, že za jejich dodržování má odpovědnost samotný řidič (nikoliv zaměstnavatel).
- Pozornost bude věnována i možnosti monitorování pohybu vozidla pomocí GPS, a to jak z pohledu ochrany osobních údajů (tj. z pohledu GDPR účinného od 25.5.2018), narušování soukromí zaměstnanců na pracovišti tak i možného propuštění zaměstnance při zjištění nedostatků (“černé“ jízdy nebo naopak nerealizování deklarovaných cest, nevhodném stylu jízdy apod.).
- Účastníkům bude dáno doporučení na formu a obsah interních dokumentů upravujících používání vozidel(pracovní smlouva, jiná dohoda, vnitřní předpisy).
- Stručně bude zmíněna i problematika náhrady škody, ať již jde o věcnou škodu na vozidle (firemním i soukromém) nebo škodu na zdraví (vymezení, kdy jde o pracovní úraz).
Homeoffice
- Vysvětlení minimalistické právní úpravy homeoffice – jaké jsou možnosti sjednání, zda existují limity práce z domova nebo jiného místa odlišného od pracoviště zaměstnavatele.
- Představení povinností zaměstnavatele, zejména povinnosti hradit nákladyvzniklé zaměstnancům při takovém způsobu práce (zodpovězení otázek, zda se lze náhrady takových nákladů vzdát apod.), a to specificky náklady na provoz domácího pracoviště (teplo, elektřina apod.), respektive cestovní náhrady.
- Praktická doporučení k organizaci homeoffice, zejména pokud jde o možnost zrušení homeoffice, dostupnosti zaměstnance nebo možnost odvolat zaměstnance na pracoviště.
- Vysvětlení, že právní úprava specificky neřeší BOZP při výkonu prácez domova, kde je postavení zaměstnavatele značně nejisté.
- Zmíněna bude i minulá novela zákoníku práce, která měla zavést podrobnější úpravu s tím, že v současné době připravovaná novela (s účinností plánovanou od 1.7.2019) se této problematice nevěnuje.
Přednášející: JUDr. Jaroslav Škubal
Termíny a přihláška
Datum | Čas | Město | Místo | Cena | |
---|---|---|---|---|---|
18.4.2019 | 9:00 - 14:00 | Praha | bude upřesněno | 3990 Kč | Závazná přihláška |