Řada služeb má místo plnění odlišné od místa plnění obecně stanoveného v § 9, tj. od místa, kde má poskytovatel sídlo, místo podnikání, případně místo pobytu. Jak uplatnit DPH u služeb vztahujících se k nemovitostem poskytnutých plátci z jiného členského státu EU?
Služby vztahující se k nemovitosti (§ 10 odst. 1):
· služby oprav, stavebních úprav, rekonstrukcí, modernizací,
· stavební práce včetně služeb architekta a stavebního dozoru,
· služby realitních kanceláří, odhadců, znalců,
· pronájem nemovitostí.
Příklad
Česká stavební firma Stavo, plátce DPH, provede rekonstrukci střechy hotelu v Alpách v Rakousku, pro osobu registrovanou k dani (plátce). Podle smluvních podmínek bude celková dohodnutá částka za provedené práce 20 000 eur. Firma Stavo požaduje zálohu před zahájením prací ve výši 10 000 eur. Platba bude připsána na účet plátce 10. 6. 2005. Firma používá pevný měsíční kurz. Za červen je kurz 31,80 Kč/EUR. Práce na rekonstrukci budou zahájeny 15. 6. a ukončeny 26. 7. 2005. Konečný daňový doklad po uskutečnění zdanitelného plnění bude vystaven do 15 dnů od předání provedeného díla.
Místo plnění provedeného díla bude nepochybně v Rakousku, a bude tudíž podléhat rakouské dani. Tato služba není předmětem DPH v tuzemsku. Bude ovšem nutné, aby se plátce informoval na rakouský zákon o DPH, pokud v tomto státě uskutečnil zdanitelné plnění. Základní principy zdaňování jsou ve všech státech EU stejné, neboť základem pro zákon o DPH ve všech zemích EU je Šestá směrnice (77/388/EHS). Dá se tedy předpokládat, že daňová povinnost bude přenesena na příjemce služby, rakouskou osobu registrovanou k dani. Pouze v případě, že by objednatel služby v Rakousku byl občan, neplátce DPH, byla by firma Stavo povinna splnit daňové povinnosti v Rakousku podle tamního zákona.
10. 6. |
přijatá platba |
25. 6. |
DD na 10 000 Kč |
25. 7. |
DAP ř. 510 |
26. 7. |
DUZP |
11. 8. |
DD vyúčtování |
25. 8. |
DAP ř. 510 |
Firma Stavo, s. r. o., na přijatou platbu před uskutečněním zdanitelného plnění vystaví podle § 33 daňový doklad do 15 dnů od přijetí platby. Daňový doklad bude kromě základních náležitostí, jako je identifikace dodavatele a odběratele, obsahovat datum vystavení daňového dokladu, datum přijetí platby, základ daně (10 000 eur), odkaz na ustanovení § 10 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb. se sdělením, že místo plnění je v Rakousku. Dále se uvádí sdělení o povinnosti osoby registrované k dani v jiném členském státě přiznat a zaplatit daň podle Šesté direktivy, případně (je-li to relevantní) uvést ustanovení ze zákona o DPH v Rakousku.
Firma Stavo, s. r. o., přizná plnění do přiznání za červen na základě vystaveného daňového dokladu dne 25. 6. Při poskytnutí služby se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné mimo jiné i dnem vystavení daňového dokladu, pokud je vystaven přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění [§ 21 odst. 4 písm. a)].
Částku 10 000 eur přepočte plátce pevným kurzem za měsíc červen, tj. 31 800 Kč, a uvede do ř. 510 přiznání za červen. Po uskutečnění zdanitelného plnění 26. 7. plátce vystaví v souladu s § 33 do 15 dnů vyúčtovací daňový doklad. Základem daně bude zbývající částka 10 000 eur. Informačně lze na daňový doklad uvést celkovou částku podle smlouvy a odpočet přijaté platby předem s odvoláním na daňový doklad na tuto platbu. Z vyúčtování však musí být zcela jasně patrný jen zbývající základ daně. Pro účely DPH bude fakturovaná částka přepočítána kurzem dne uskutečnění zdanitelného plnění, tj. kurzem dne 26. 7. Firma za měsíc červenec má pevný kurz 31,70 Kč/EUR. V přiznání za měsíc červenec bude uvedeno v ř. 510 plnění ve výši 31 700 Kč.
Zaúčtování:
Č. |
Účetní případ |
EUR |
Kč |
MD |
D |
1. |
přijetí platby na účet 10. 6. (kurz banky) |
10 000 |
31 850 |
221 |
324 |
2. |
vystavení daňového dokladu 25. 6. |
10 000 |
31 800 |
311 |
6.. |
3. |
vystavení daňového dokladu 11. 8. |
10 000 |
31 700 |
311 |
6.. |
4. |
zúčtování zálohy |
10 000 |
31 850 |
324 |
311 |
|
kurzový zisk |
|
50 |
311 |
6.. |
Věnujte raději čas strávený listováním zákonem o DPH svým blízkým a svým koníčkům! Co vše se v uplatňování DPH změnilo a jak řešit problematické situace se dozvíte v průběhu jednoho dne.
- od koho? od Ing. Ivany Langerové, vedoucí sekce DPH při Komoře daňových poradců ČR
- kdy? 31. března 2005
- kde? v hotelu Olympik v Praze