
Generace X•Y•Z a proměna světa práce
Nové technologie a mnohaleté zkušenosti. Nadšení, elán a životní nadhled. Umělá inteligence a zdravý selský rozum. Improvizace a osvědčené postupy. Doba je dynamická a co dosud fungovalo, už nemusí za týden či dva platit.
Jak se k tomu postaví lidé ve firmách? Záleží na datu narození v občance, nebo na něčem úplně jiném? Změnily se generace, anebo prochází proměnou svět práce? Jaké výzvy nás v budoucnu čekají a jak si poradit? Čím mohou přispět jednotlivé generace zaměstnanců, kteří se na pracovišti potkávají? Jak prohlédnout mýty a stereotypy, které o nich panují, nenechat se jimi ovlivnit a vytvořit efektivně fungující a věkově pestrý tým?
Inspirujte se českými i zahraničními zkušenostmi a inspirujte ostatní svými postřehy. Přijďte poslouchat i diskutovat. Čeká Vás další ročník konference HR café.
Všechno má v našem životě místo – naše vítězství i nezdary, rány i uzdravení, radost i bolest, život i smrt. Stávají se z nich naši učitelé a my díky nim můžeme dospět k moudrosti.
Vědomí vlastní zranitelnosti a stínu, vědomí součásti Velkého příběhu stvoření.
Starší zaměstnanci firmám přináší zkušenosti, pracovitost i nadhled. I proto pracovníky v předdůchodovém a důchodovém věku rády zaměstnávají. Podporujme zkrácené úvazky, které starším pracovníkům umožní flexibilně pomáhat pracovnímu trhu, který dlouhodobě trpí nedostatkem lidí, a udržet se v duševní kondici do pozdního věku. Představme Vám výsledky šetření Hospodářské komory k zaměstnávání seniorů a lidí v předdůchodovém věku.
Anglický pojem Age management v sobě ukrývá řízení zaměstnanců s ohledem na jejich věk. Znalosti z této oblasti mohou eliminovat spory na pracovišti a vytvořit z něho místo, kde místo šarvátek dochází ke sdílení a spolupráci. A protože je vždycky užitečné podívat se, jak to dělají sousedé, zamíříme do Finska.
Roste s přibývajícím věkem pasivita, rigidnost a zvyšující se závislost na ostatních? Takový obraz převládá v Česku, ovšem v Dánsku jsou starší a staří lidé vnímáni jako nejaktivnější členové společnosti, kteří se angažují ve veřejném dění.
Podívejme se na konkrétní příklady dobré praxe aktivit pro dříve narozené a mezigenerační programy v zahraničí i v Česku a inspirujme se jimi.
Jonas Ridderstrale, švédský obchodník a úspěšný autor, prohlásil, že místo toho, aby byli zaměstnanci seznamování s popisy práce, měli by zaměstnanci seznámit zaměstnavatele s popisem své motivace. Všímat si, vyptávat se, pozorovat – to vše může poskytnout manažerům cenná vodítka. Cenné jsou také údaje z průzkumů a rozbory analytiků. Proč? Protože vstupenkou do opery, činkami nebo kuchařkou také nenadchnete každého. A stejný princip platí i v oblasti odměňování.
V pracovněprávních vztazích je zakázána jakákoli diskriminace, včetně té věkové, a zaměstnavatel je povinen zacházet se všemi zaměstnanci rovně. Podíváme se na to, co pojmy diskriminace a rovné zacházení znamenají v pracovněprávních vztazích, jak se uvedené zásady projevují v praxi a zda z nich existují nějaké výjimky, jaké jsou v této oblasti povinnosti zaměstnavatele a jak se proti diskriminaci bránit.
Trápíte se svými neúspěchy a selháními? Míváte sklon „nimrat se“ ve svých chybách a opakovaně se v myšlenkách vracet k tomu, co se Vám nepovedlo? Rozčiluje Vás, když věci nefungují tak, jak by fungovat měly? Nedovedete pochopit, jak je možné, že ti druzí zase zkazili to, co jste jim jasně vysvětlili? Demotivují Vás chyby vlastní i chyby druhých?
Společně najdeme pár tipů na to, jak chyby nejen přijímat, ale snad se z nich dokonce radovat.
Říká se, že víc hlav víc ví. Toto užitečné přísloví si potvrdíme v rámci této ochutnávky. To, co se naučíte, můžete kdykoliv zopakovat v případě, že budete ve firmě stát před „neřešitelným“ problémem.
Napětí, nedorozumění, konflikty – patří k životu každého lidského společenství. Pokud o něco jde, jako například v práci, mohou spory zablokovat spolupráci, narušovat vztahy či brát sebevědomí. Ale mohou také být podporou kreativity, zdrojem rozvoje a pozitivně formovat naši osobní i týmovou identitu.
A jaké poučení z toho plyne pro náš tým?