Eurostat vydal novou informaci ohledně výše daňových kvót v Evropské unii. Průměrná hodnota daňové kvóty je v Evropské unii 39,3.
Česká republika se s hodnotou 36,6 na žebříčku umístění států dle výše daňové kvóty objevuje přibližně uprostřed (seřazeno dle hodnot dosažených v roce 2004). Přesto do budoucna očekáváme, že daňová kvóta v České republice bude klesat.
V následující tabulce je uveden vývoj daňové kvóty v Evropské unii v letech 1995, 2003 a 2004. Ačkoliv z tabulky vyplývá, že se daňová kvóta v české republice v roce 2004 meziročně zvýšila o 0,6 p.b., očekáváme její následný pokles. V roce 2004 došlo ke zvýšení nepřímých daní, a to zejména spotřebních daní u tabákových výrobků. Dále je nutné zmínit, že ačkoliv se sazba DPH snížila o 3 p. b., řada výrobků byla přesunuta ze snížené sazby do základní, takže výsledné daňové zatížení bylo vyšší. Zdanění práce se neměnilo. V roce 2005 a 2006 byly naopak provedeny kroky ke snížení daňových sazeb, a to v případě daně z příjmů fyzických i právnických osob. Tato opatření by se v budoucnu měla projevit právě v poklesu daňové kvóty.
Země |
1995 |
2003 |
2004 |
Litva |
28,6 |
28,2 |
28,4 |
Lotyšsko |
33,6 |
28,5 |
28,6 |
Irsko |
33,1 |
29 |
30,2 |
Slovensko |
40,5 |
31,3 |
30,3 |
Estonsko |
37,9 |
32,9 |
32,6 |
Polsko |
38,5 |
33,3 |
32,9 |
Kypr |
26,9 |
33,3 |
34,1 |
Portugalsko |
31,9 |
35,1 |
34,5 |
Španělsko |
32,7 |
34 |
34,6 |
Řecko |
32,6 |
36,4 |
35,1 |
Malta |
27,6 |
32,2 |
35,1 |
Velká Británie |
35,4 |
35,5 |
36 |
Česko |
36,2 |
36 |
36,6 |
Nizozemsko |
40,5 |
37,5 |
37,8 |
Německo |
39,8 |
39,6 |
38,7 |
Maďarsko |
41,6 |
39 |
39,1 |
Slovinsko |
40,2 |
39,4 |
39,7 |
Lucembursko |
42,4 |
40,9 |
40,1 |
Itálie |
40,1 |
41,5 |
40,6 |
Rakousko |
41,3 |
43 |
42,6 |
Francie |
42,7 |
43,1 |
43,4 |
Finsko |
45,6 |
44,6 |
44,3 |
Belgie |
43,8 |
44,9 |
45,2 |
Dánsko |
48,8 |
47,6 |
48,8 |
Švédsko |
49 |
50,2 |
50,5 |
Norsko |
42,3 |
42,9 |
Nedostupná |
Průměr EU |
39,7 |
39,5 |
39,3 |
Průměr eurozóny |
39,9 |
40 |
39,7 |
Zdroj: Evropská komise |
Principy stanovení výše daňové kvóty
Daňová kvóta se vypočítá jako poměr součtu celkových daňových příjmů k HDP. Výše HDP je v zemích EU stanovena dle metodiky ESA 95, tedy na akruální bázi. Pokud jde o daňové příjmy, ty lze určit jednak na cash (hotovostním) principu, jednak na principu akruálním.
Hotovostní princip spočívá ve stanovení daňových příjmů dle jejich výše, která se zúčtuje k danému okamžiku na účty vlády, přičemž pro tuto evidenci přímo nerozhoduje okamžik vzniku povinnosti subjektu daň platit. Ačkoliv tímto systémem lze výši daňových příjmů vcelku jednoduše určit, Eurostat jej z důvodu konzistentnosti při poměřování s akruálně vypočítaným HDP nevyužívá. Hotovostní princip byl používán IMF v rámci metodiky GFS 86, s nástupem metodiky GFSM 2001 však IMF používá současně i princip akruální. V ČR je i nadále používán hotovostní způsob výpočtu pro účely státního rozpočtu a státního závěrečného účtu, a to především z důvodů srovnatelnosti časové řady a rychlé dostupnosti dat.
Akruální systém měření daňových příjmů spočívá ve stanovení výše daňových příjmů, u nichž v daném roce vznikla skutečnost, která zakládá povinnost poplatníka platit daň , resp. právo vlády daň v tomto roce, popřípadě dalších letech, vybrat. Ačkoliv tento způsob přesněji zobrazuje skutečné hospodaření vlády, vyvstává zde problém s přesným určením výše příjmů vlády v daném roce, které nelze definitivně zjistit ani s odstupem několika let - proto se využívají různé formy odhadů (např. upravené hotovostní příjmy).
Doplňující informace - daňová kvóta dle OECD
Data v další tabulce jsou čerpána z Revenue Statistics zpracovávaných OECD. Metodika OECD je nepatrně odlišná od metodiky Eurostatu, proto se čísla neshodují, nicméně tím, že je tabulka detailněji propracována co se týče struktury daňových příjmů a jejich podílu na HDP, poskytuje lepší přehled o tom, na jaký druh příjmů je při zdaňování v České republice kladen důraz, a také možnost srovnání se zeměmi OECD.
|
Podíl daňových příjmů na HDP | |||||
Celkové daňové příjmy |
Daně z příjmů a zisků |
Sociální pojištění |
Daně z majetku |
Daně ze zboží a služeb | ||
1995 |
Česká republika |
37,5 |
9,4 |
15,5 |
0,5 |
12,1 |
Průměr OECD |
35,7 |
12,7 |
9,1 |
1,8 |
11,3 | |
2003 |
Česká republika |
37,7 |
9,6 |
16,4 |
0,5 |
11,2 |
Průměr OECD |
36,3 |
12,6 |
9,5 |
1,9 |
11,5 | |
2004 |
Česká republikaOdhad |
37,6 |
9,1 |
16,3 |
0,4 |
11,8 |
Zdroj: Revenue Statistics |
Pokud jde o podíl celkových daňových příjmů na HDP, rozdíl není tak vysoký oproti zemím OECD, dokonce v roce 2003 došlo k přiblížení tohoto ukazatele, ovšem důvod byl v růstu průměru OECD, nikoliv ve skutečnosti, že by se v České republice snížilo daňové zatížení. V případě zdanění příjmů a zisků nedosahuje Česká republika průměru OECD, naopak nadprůměrné je sociální pojistné, což vede k vysokému celkovému daňovému zatížení příjmů z práce. Zdanění majetku se v České republice nemění, lze se pozastavit pouze nad jeho výší, neboť podíl inkasa majetkových daní na HDP je čtyřikrát menší než je průměrný podíl v OECD. Poslední položka, která přibližuje míru zdanění zboží a služeb, vypovídá o skutečnosti, že v tomto ukazateli Česká republika těsně kopíruje hodnoty průměru OECD.
Jaké jsou konkrétní dopady zákona o DPH a další změny ve vazbě na účetnictví a podmínky nároku na odpočet, se dozvíte na semináři Účetní a daňové souvislosti DPH - akce bonus v hodnotě 300 Kč.