Obec nemá schválenou územně plánovací dokumentaci. Může stavebník na svém rozsáhlém pozemku (cca 6 ha) v nezastavěném území postavit rodinnou farmu, obsahující kromě stájí pro koně a jiný dobytek i obytnou část charakteru rodinného či rekreačního domu? Pokud ne, lze na tomto pozemku postavit stavbu nového kravína či stáje pro koně s ubytovací místností, včetně sociálního zařízení pro správce?
Odpověď:
Seznamte se s možnostmi zjednodušení a zkrácení stavebních řízení, získejte odpovědi na otázky, které Vás trápí a předejděte tak případným problémům. Navštivte seminář Nový stavební zákon v praxi.
Podle
§ 18 odst. 5 stavebního zákona lze v nezastavěném území v souladu s jehocharakterem umisťovat stavby, zařízení a jiná opatření pouze pro zemědělství, lesnictví, vodní hospodářství, těžbu nerostů, pro ochranupřírody a krajiny, pro veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu,pro snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrofa pro odstraňování jejich důsledků a dále taková technická opatřenía stavby, které zlepší podmínky jeho využití pro účely rekreace a cestovníhoruchu, například cyklistické stezky, hygienická zařízení, ekologickáa informační centra.Ke stavbám z dotazu – co se považuje za stavby pro zemědělství, stanovívíce právních předpisů, např. současné prováděcí vyhlášky stavebního zákona–
vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu(v § 55), a vyhláška č. 191/2002 Sb., o technických požadavcích na stavby pro zemědělství.Podle připravované nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby,která nahradí obě uvedené vyhlášky, se pod (dosud jen návrhovým) pojmemstavba pro zemědělství bude rozumět:– stavba pro hospodářská zvířata, tj. stavba nebo soubor staveb pro zvířatak chovu, výkrmu, práci a jiným hospodářským účelům s výjimkou staveba zařízení pro včely a ryby,– doprovodná stavba pro hospodářská zvířata, tj. stavba pro dosoušenía skladování sena a slámy, stavba pro skladování chlévské mrvy, hnoje,kejdy, močůvky a hnojůvky, stavba pro skladování tekutých odpadůa stavba pro konzervaci a skladování siláže a silážních šťáv,– stavba pro posklizňovou úpravu a skladování produktů rostlinné vý roby,– stavba pro skladování hnojiv a přípravků na ochranu rostlin. K předmětu dotazu je také nutno konstatovat, že podle znění
§ 18 odst. 5 stavebníhozákona nelze v nezastavěném území umísťovat stavby jiné než uvedenév tomto ustanovení. Je známo, že od počátku účinnosti nového stavebníhozákona bylo toto ustanovení předmětem rozsáhlé kritiky, zejména ze stranmenších obcí. Proto k návrhu druhé vládní novely stavebního zákona připojilaskupina poslanců pozměňovací návrhy, mezi jinými i nově navržený
§ 188a, který pro přechodné období (do doby vydání územního plánu obce,nejpozději však do 31. 12. 2015) rozšiřuje možnosti umísťování stavebv nezastavěném území obcí, které nemají platnou územně plánovacídokumentaci.Tato změna stavebního zákona je obsažena v
zákoně č. 191/2008 Sb., kterýmse mění
zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),ve znění zákona č. 68/2007 Sb., který byl schválen dne 7. 5. 2008.Podle nového
§ 188a stavebního zákona (část týkající se dotazu je zvýrazněna):„(1) Na území obce nebo části území obce, která nemá platný územníplán, územní plán obce, popřípadě územně plánovací dokumentaci sídelníhoútvaru nebo zóny, lze do doby vydání územního plánu, nejpozději všakdo 31. 12. 2015, umisťovat v nezastavěném území kromě staveb, zařízení a jinýchopatření uvedených v
§ 18 odst. 5 také:a) stavby, pro které byly podle právních předpisů platných a účinných k 31. 12.2006 pravomocně povoleny stavby technické infrastruktury,b) stavby podle urbanistické studie, byla-li pro území obce opatřenado 31. 12. 2006 a data o ní byla vložena do evidence územně plánovacíčinnosti,c) stavby pro bydlení na pozemcích, které mají společnou hranici s pozemkyv zastavěném území, které je tvořeno více než jedním zastavěným stavebnímpozemkem,d) stavby pro zemědělství s byty pro trvalé rodinné bydlení; stavbapro zemědělství může mít nejvýše tři samostatné byty, přičemž součetpodlahových ploch bytů smí v tomto případě činit nejvýše jednu třetinucelkové podlahové plochy stavby, nejvýše však 300 m2,e) stavby občanského vybavení na pozemcích, které mají společnou hranicis pozemky v zastavěném území; pozemek, na kterém je stavba umisťována,může mít rozlohu nejvýše 5000 m2.(2) Stavby uvedené v odstavci 1 písm. c) až e) lze umisťovat jen se souhlasemzastupitelstva obce, na jejímž území má být stavba umístěna. Souhlaszastupitelstva obce může obsahovat podmínky pro umístění takové stavby.V řízení o umisťování těchto staveb má zastupitelstvo obce postavení dotčenéhoorgánu; v tomto případě není obec účastníkem řízení.“
Seznamte se s možnostmi zjednodušení a zkrácení stavebních řízení, získejte odpovědi na otázky, které Vás trápí a předejděte tak případným problémům. Navštivte seminář Nový stavební zákon v praxi.