Pokud povedete daňovou evidenci podle § 7b ZDP nebo účetnictví podle ZoÚ, stane se celý rodinný dům (jehož nedílnou součástí jsou prostory kanceláře) součástí obchodního majetku podle § 4 odst. 4 ZDP.
Dotaz:
Klient postavil rodinný dům s využitím hypotéky. Dům dosud užívá výhradně k bydlení své rodiny. Úroky z hypotečního úvěru uplatňoval jako nezdanitelnou část základu daně. Úvěr splatil v roce 2010. Může si v roce 2011 zřídit v domě kancelář pro svoji samostatnou výdělečnou činnost (dle § 7 ZDP) a uplatňovat poměrnou část nákladů spojených s provozem kanceláře do daňově uznatelných nákladů (topení, elektřina apod.)? Může uplatnit do nákladů poměrnou část odpisů domu?
Odpověď:
Ano, v tomto rodinném domě si můžete pro své podnikání zřídit kancelář. Výdaje (náklady) na vybavení kanceláře, které je používáno pouze k podnikání, jsou daňově uznatelné v plné výši.
Výdaje (náklady) na topení, elektřinu a vodu a daňové odpisy kanceláře mohou být jako daňově uznatelné uplatňovány v poměrné části např. podle poměru podlahové plochy kanceláře k podlahové ploše celého rodinného domu.
Pokud povedete daňovou evidenci podle § 7b ZDP nebo účetnictví podle ZoÚ, stane se celý rodinný dům (jehož nedílnou součástí jsou prostory kanceláře) součástí obchodního majetku podle § 4 odst. 4 ZDP. „Obchodní majetek“ je při vedení daňové evidence nebo účetnictví podmínkou pro uplatnění daňových odpisů a dalších daňově uznatelných výdajů, jako např. výdajů na opravu, údržbu nebo technické zhodnocení majetku sloužícího k podnikání [§ 25 odst. 1 písm. u) ZDP].
Při uplatňování paušálních výdajů (výdaje procentem z příjmů podle § 7 odst. 7 ZDP, které v sobě zahrnují i daňové odpisy), obchodní majetek podle § 4 odst. 4 ZDP nevzniká. Podnikatel vede pouze záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činností (§ 7 odst. 8 ZDP).
Zařazení majetku do obchodního majetku má vliv na vznik nároku na osvobození podle § 4 odst. 1 písm. a) ZDP při případném prodeji nemovitosti.
Seminář DPH pro začátečníky seznámí účastníky se zákonem o DPH a principy jeho fungování tak, aby byli schopni samostatně rozhodovat o jeho aplikaci v jednoduchých případech, požádat o registraci k DPH, sestavovat evidenci DPH včetně přiznání a vystavovat daňové doklady.