Nová úprava obchodního rejstříku

3.8.2005, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Dne 3. června 2005 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 216/2005 Sb., který je novelou zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 189/1994 Sb., o vyšších soudních úřednících, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.

Tento článek je z 3.8.2005. Aktuální informace získáte na našich seminářích.

Dne 3. června 2005 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 216/2005 Sb., který je novelou zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 189/1994 Sb., o vyšších soudních úřednících, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.

Tato novela mění dosavadní hmotněprávní a procesněprávní úpravu obchodního rejstříku.

Cíl novely

Cílem novely je odstranit hlavní nedostatky, které se při dosavadní právní úpravě projevují ve fungování obchodního rejstříku. Jde o neduhy dlouhodobě kritizované zejména ze strany podnikatelů. Jedná se zejména o nepřehlednost úpravy obchodního rejstříku, tj. část procesních pravidel obsažená v hmotněprávním předpisu - obchodním zákoníku, značná pomalost v zápisech do obchodního rejstříku, formální i obsahová náročnost podání a z toho plynoucí chybování v návrzích, výzvy k opravám a doplněním a opětovné prodlužování celého procesu zápisu. Hojně kritizována je i vysoká soudní ingerence, kdy soudy přezkoumávají i podklady, které jsou veřejnou listinou tedy notářským zápisem, a dále neexistence lhůt, ve kterých soud musí zápis provést.

Novinky v hmotněprávní úpravě

Formuláře

Jedna z nejvýraznějších změn v úpravě obchodního rejstříku představuje zavedení formulářů pro zápis. Formuláře jsou zavedeny jako povinné tzn., že návrh je možné podat pouze na předepsaném formuláři. Pro podnikatele představuje tato skutečnost zjednodušení, protože z formuláře jasně vyplývá, jaké skutečnosti je podnikatel povinen uvést a soud není oprávněn vyžadovat skutečnosti další. Stejným způsobem jsou upraveny i přílohy k zápisu, neboť jejich seznam je obsažen v příloze k formuláři.

Ministerstvo spravedlnosti vydalo vyhlášku č. 250/2005 Sb., o závazných formulářích na podávání návrhů na zápis do obchodního rejstříku. Tato vyhláška obsahuje kompletní seznam formulářů včetně seznamu listin (příloh). Formuláře je rovněž možné bezplatně stáhnout z webové stránky Ministerstva spravedlnosti - http://portal.justice.cz/ms/ms.aspx?j=33&o=23&k=2299&d=47038. Na této stránce je rovněž uvedeno, že formuláře budou připraveny tak, aby bylo možné jejich interaktivní vyplňování. Do té doby je možné formuláře vyplňovat textovým editorem.

Návrhy bude možné v elektronické podobě i podávat. Bude tak moci učinit osoba disponující zaručeným elektronickým podpisem. Obdobně to bude platit i pro dokládání listin prokazujících skutečnosti uvedené v návrhu a listin zakládaných do sbírky listin. Rejstříkový soud bude návrhy a listiny uchovávat pouze v elektronické podobě. Tato digitalizace se však předpokládá až od 1. 1. 2007. Do 31. 12. 2006 lze vést obchodní rejstřík pouze v listinné podobě a rovněž v této podobě podávat návrhy a listiny.

Jazykové mutace

Možnost soudu vyžadovat po podnikateli úředně ověřený překlad listiny, která není vyhotovena v českém jazyce, zůstala zachována pouze v případě, že listina není v úředním jazyce některého státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor. Je-li listina v některém z těchto jazyků, postačí neověřený překlad.

Zároveň je umožněno, že česká osoba nebo zahraniční osoba se sídlem v některém z členských států Evropské unie nebo ve státě tvořícím Evropský hospodářský prostor, může listiny, které se ukládají do sbírky listin, předložit také v některém z úředních jazyků Evropské unie.

Přijďte se informovat, co konkrétního přinesla novela obchodního zákoníku v podmínkách pro zápis firem do obchodního rejstříku! Kam? Na seminář „Obchodní rejstřík - změny účinné od 1.7.2005“.

Novinky v procesněprávní úpravě

Vedení agendy

Vedení obchodního zákoníku zůstává v kompetenci soudu. K posunu dochází uvnitř soudu, kdy veškerou agendu související s řízením ve věcech obchodního rejstříku budou provádět vyšší soudní úředníci. Vyšší soudní úředníci budou moci činit všechny úkony, včetně provádění zápisů do obchodního rejstříku.

Možnost přezkumu „soudcem“ představuje tzv. autoremedura, tj. je-li podáno odvolání proti rozhodnutí, které vydal vyšší soudní úředník, může mu zcela vyhovět předseda senátu Proti rozhodnutí vydanému vyšším soudním úředníkem lze podat odvolání za stejných podmínek jako proti rozhodnutí předsedy senátu. Rozhodnutí učiněné v rámci autoremedury je stále považováno za rozhodnutí soudu prvního stupně a lze je opět napadnout odvoláním.

Účastníci řízení

Podle dosavadních předpisů jsou účastníky řízení podnikatel a ve věcech zápisu osob, které se zapisují do obchodního rejstříku v rámci zápisu podnikatele (např. členové statutárního orgánu), také tyto osoby. I toto ustanovení značně prodlužovalo celý proces, kdy vznikaly problémy zejména v doručování těmto osobám.

Od této úpravy se upustilo a novela za účastníky řízení označuje osobu, která podala návrh, a podnikatele. Ochrana zapisovaných osob, která byla předmětem dosavadní úpravy, je docílena tím, že k návrhu na zápis musí navrhovatel doložit písemný souhlas osob, které se zapisují v rámci podnikatele, neplyne-li tento souhlas z jiných k návrhu doložených listin. Podpis na souhlasu musí být úředně ověřen. To neplatí v případě, že je souhlas obsažen v listině vyhotovené ve formě notářského zápisu.

Soudní přezkum

Novela opouští dosavadní věcný přezkum, kdy soud byl povinen zkoumat, zda jsou splněny předpoklady k provedení zápisu.

Podle novely soud návrh usnesením odmítne z následujících důvodů :

a.      byl podán osobou, která k návrhu není oprávněna

b.      návrh nebyl podán předepsaným způsobem (tj. na formuláři)

c.       návrh neobsahuje všechny náležitosti

d.      návrh je nesrozumitelný nebo neurčitý

e.      k návrhu nebyly připojeny listiny, jimiž mají být doloženy údaje o zapisovaných skutečnostech.

Jestliže soud návrh neodmítne, je povinen provést zápis za předpokladu, že:

a.      zapisované údaje jsou doloženy listinami (povinné přílohy formuláře)

b.      firma není zaměnitelná, příp. nevyvolává nebezpečí záměny s firmou již dříve zapsanou

c.       bylo doloženo oprávnění k výkonu zapisovaného předmětu podnikání (činnosti).

Rozhodnutí soudu

Jestliže soud provede zápis podle předchozího odstavce, činí tak bez vydání rozhodnutí (a tedy i bez doručení jeho písemného vyhotovení). Dosavadní úprava vždy předpokládala vydání rozhodnutí ve formě usnesení.

Bez vydání usnesení se provede také zápis skutečností, jejichž účinnost nenastává zápisem do obchodního rejstříku (např. zápis statutárního orgánu) a o jiných skutečnostech, které mají podklad v připojeném notářském zápise, a to v případě, že účastníkem řízení je pouze podnikatel a provedení takového zápisu navrhl.

O takto provedeném zápise se účastníci dozví z výpisu z rejstříku, který je soud povinen jim odeslat do 3 dnů od zápisu.

Lhůty

Podle dosavadního znění nejsou soudy vázány žádnou pevnou lhůtou. Podle občanského soudního řádu jsou sice povinny do 15 dnů od podání návrhu učinit úkony směřující k rozhodnutí věci. Takto formulovaná povinnost však nevedla k urychlení zápisů, neboť mnohé soudy považovali za dostatečné sdělit v uvedené lhůtě navrhovateli, že jeho návrh byl přijat.

Nově je stanovena lhůta, ve které je soud povinen přímo provést zápis nebo o návrhu rozhodnout usnesením. Tato lhůta činí 5 pracovních dnů.

Lhůta běží ode dne podání, příp. ode dne zaplacení soudního poplatku, byl-li zaplacen až v průběhu řízení nebo došlo-li ke změně návrhu ode dne, kdy soudu došel změněný návrh.

Zápis pro zmeškání

Nově je upravena i fikce zápisu v případě, že soud neprovede zápis nebo o návrhu nerozhodne ve lhůtě podle předchozích odstavců. Tzn., že po marném uplynutí uvedené 5ti denní lhůty se navrhovaný zápis považuje za provedený, a to dnem následujícím po uplynutí lhůty.

Novela v přechodných ustanoveních stanoví, že po dobu jednoho roku ode dne nabytí účinnosti zákona, tj. do 30. 6. 2006 se lhůta pro fikci zápisu pro zmeškání prodlužuje o dalších 5 pracovních dní.

Ochranu osob před nežádoucím zápisem umožňuje ustanovení, které stanoví, že, je-li proveden zápis pro zmeškání, může se podnikatel a osoby, které se zapisují v rámci zápisu podnikatele, domáhat u rejstříkového soudu výmazu nebo změny zápisu do 1 měsíce od zápisu.

Účinnost, přechodná ustanovení

Novela, resp. její část, která se týká obchodního rejstříku, nabyla účinnosti dne 1. července 2005. Výjimku představují některé body části týkající se změny zákona o vyšších soudních úřednících, které nabývají účinnosti až 1. prosince 2006.

Řízení ve věcech obchodního rejstříku zahájená do 30. června 2005 se dokončí podle dosavadních právních předpisů.