V následujícím článku se seznámíte s doporučeným postupem při udělování odměn a trestů. Milovníci filmů si vzpomenou na postavu Al Caponeho a jeho legendární výrok. „Laskavým slovem a namířenou pistolí dosáhneš vždy více než jen laskavým slovem.“
Jak efektivně motivovat zaměstnance Vám poradí odbornice dr. Helena Křepelková na semináři Motivace zaměstnanců v období krize, aktivní zapojení zaměstnanců do snižování výrobních nákladů.
Při volbě nástroje se určitě shodneme na názoru, že velmi záleží na okolnostech, pracovním prostředí, okamžité situaci, osobnostech jednotlivých členů týmu a jejich vedoucího, náročnosti úkolu, který má být řešen. Toto pravidlo platí i pro život občanský, nejen pro pracovní prostředí. Obecně ve společnosti platí občanský zákoník, který definuje pravidla soužití občanů ve státě a platí také trestní řád, kterým se vymezují možnosti potrestání - sankce, to jest negativní motivace těch občanů, kteří nejednají v souladu s principy dobrého soužití.
Zákoník práce a navazující pracovněprávní předpisy, organizační normy a pracovní postupy na pracovištích stanoví podmínky a pravidla pro výkon práce. Obsahují také legální možnosti uložit sankce tak, aby obecně nebylo porušeno právo. Každý vedoucí si musí uvědomit, že v prvé řadě smí u pozitivních a zejména u negativních motivačních nástrojů použít jen takové, které jsou z hlediska právního rámce přípustné. Doporučujeme, abyste se zajímali na personálním útvaru vaší organizace, zda spolupracující právník nebo odborná školicí organizace alespoň jednou ročně může provést průřezové školení o platné pracovněprávní legislativě. Současně musí platit i takové pravidlo, že negativní motivaci použijete jen tehdy, kdy z nějakých příčin není možné dosáhnout cíle standardních pozitivní metodou vedení lidí. Zjednodušeně řečeno, nejdříve musím s lidmi komunikovat, vysvětlovat, učit je, odměňovat za úspěch a jen v případě, že se v týmu vyskytne jedinec, který by chtěl pozitivní výsledky týmu pokazit, je vhodné použít určité formy autoritativních prvků řízení, až negativních nástrojů, tj. sankcí. I sankce mohou mít dobrý účinek, jsou-li lidem přesně vymezena pravidla, kdy a jakým způsobem smí být tyto sankce použity a tato pravidla jsou vedoucím dodržována.
1. Pozitivní stimulace - odměna
Rozumíme tím použití takového motivačního nástroje, kterým vyvoláváme u týmu nebo jednotlivce pozitivní očekávání odměny nebo kladného požitku. I pozitivní stimuly musí mít určitý právní rámec a musí být jasně známy podmínky, kdy na odměnu nebo jiný kladný požitek tým nebo jednotlivec dosáhne.
2. Negativní stimulace - trest
Rozumíme tím použití takového motivačního nástroje, který varuje před možností použití sankce, nějakým negativním dopadem na tým v případě, že nesplní zadané úkoly. Pozor nelze použít, pokud prokazatelně pro splnění úkolu tým nemá přiměřené prostředky. Toto je velmi častá chyba při používání negativních stimulů. Vyvolává pocit nespravedlnosti, rychle zhoršuje vztahy týmu a jeho vedoucího, klesá jeho autorita a pro plnění dalších úkolů vytváří velmi špatné prostředí.
Doporučený postup při udělování odměn a trestů
- jasně formulovat úkol,
- velmi kriticky a odpovědně posoudit, zda je reálné jeho plnění,
- jasně formulovat důvod bezpodmínečného vymáhání splnění úkolu, cílovou odměnu,
- jasně odkázat na platná pravidla sankcí, schválená vedením organizace a jejich shodu s obecně platnými právními předpisy, negeneralizovat (obecné výhružky, které nejsou vymahatelné),
- spravedlivě vyhodnotit plnění zadaného úkolu,
- rozhodnout o pochvale nebo sankci,
- pochválit a odměnit včas, kdy to tým nebo pracovník očekávají, sankci uložit vhodným způsobem tak, aby ji tým nebo pracovník přijal jako oprávněnou, aby se způsob uložení nedotýkal lidské důstojnosti, nepůsobil zbytečné narušení vztahů, aby převažovala výchovná stránka. Odměnu i trest vždy dodržte dle toho, co jste týmu jasně formulovali.
Motivace zaměstnanců v období krize, aktivní zapojení zaměstnanců do snižování výrobních nákladů - seminář, na kterém Vám poradíme, jak zvládnout roli manažera v nepříznivé hospodářské situaci, jak úspěšně provést vaše zaměstnance obdobím změn, jak je i přes snižování nákladů, hledání rezerv a dalších úsporných opatření motivovat.