Přeprava pro vlastní potřebu

10.1.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Nemáme koncesi na provozování nákladní dopravy. Někteří "odborníci na dopravu" nám tvrdí, že pokud zapřáhneme vlek za VW Transportér (9 míst) a na něm si povezeme např. nákup z velkoobchodu, potřebujeme tachograf, protože přesáhneme hmotnost 3,5 t. Podle mého názoru musí jít o podnikání, čili koncesovanou dopravu za úplatu třetí osobě. Prosím o vyjádření.

Tento článek je z 10.1.2011. Aktuální informace získáte na našich seminářích.

Nemáme koncesi na provozování nákladní dopravy. Někteří "odborníci na dopravu" nám tvrdí, že pokud zapřáhneme vlek za VW Transportér (9 míst) a na něm si povezeme např. nákup z velkoobchodu, potřebujeme tachograf, protože přesáhneme hmotnost 3,5 t. Podle mého názoru musí jít o podnikání, čili koncesovanou dopravu za úplatu třetí osobě. Prosím o vyjádření.


Dotaz:
Nemáme koncesi na provozování nákladní dopravy. Někteří "odborníci na dopravu" nám tvrdí, že pokud zapřáhneme vlek za VW Transportér (9 míst) a na něm si povezeme např. nákup z velkoobchodu, potřebujeme tachograf, protože přesáhneme hmotnost 3,5 t. Podle mého názoru musí jít o podnikání, čili koncesovanou dopravu za úplatu třetí osobě. Prosím o vyjádření.

Odpověď:

Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, stanoví v § 3 povinnosti tuzemského dopravce. Ten je definován v § 2 odst. 12 téhož zákona následovně:

„Provozovatel silniční dopravy (dále jen dopravce) je právnická nebo fyzická osoba, která provozuje silniční dopravu.“

Tou se rozumí souhrn činností, jimiž se zajišťuje přeprava osob, zvířat a věcí vozidly, jakož i přemísťování vozidel samých po dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích a volném terénu.

Silniční doprava může být provozována pro vlastní potřebu nebo pro cizí potřeby.

V případě dopravy pro vlastní potřebu, kterou zřejmě provozujete vy, je zajišťována podnikatelská činnost, k níž je osoba provozující dopravu oprávněna podle zvláštních předpisů a při níž nedochází ke vzniku závazkového vztahu, jehož předmětem je přeprava osob , zvířat a věcí.

V § 3 odst. 3 je povinnost dodržovat dobu řízení, dobu bezpečnostních přestávek a dobu odpočinku a vést o tom záznam, který je uchováván po dobu 1 roku.

V praxi to znamená, že pokud se na vás nevztahuje některá z výjimek uvedených v článku 3 nebo článku 13 odst. 1 nařízení č. 561/2006/ES (respektive vyhlášky č. 388/2008 Sb., přílohy č. 1), musí být vaše vozidlo vybaveno záznamovým zařízením odpovídajícím nařízení č. 3821/85/EHS.

Závěrem je potřeba zdůraznit, že podle zákona o silniční dopravě není dopravcem pouze ten kdo má koncesi k provozování některého druhu dopravy, ale i dopravce, který provozuje dopravu pro vlastní potřebu. Například stavební firma nemusí mít koncesi k provozování silniční nákladní dopravy, pokud provozuje dopravu pro vlastní potřebu, převáží svůj stavební materiál apod. Přesto musí mít ve vozidle tachograf a její řidiči dodržují nařízení č. 561/2006/ES, neboť se na ně vztahují povinnosti, jako na dopravce.

Obsaďte poslední volná místa na semináři Povinnosti dopravce a řidiče a kontrola jejich plnění.