Vady zboží, odpovědnost za vady

6.2.2006, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Vymezení odpovědnosti za vady prodané věci, druhy vad - odstranitelné, neodstranitelné, nároky plynoucí pro spotřebitele z odpovědnosti za vady u vad odstranitelných, neodstranitelných, reklamace vad.

Tento článek je z 6.2.2006. Aktuální informace získáte na našich seminářích.

Vymezení odpovědnosti za vady prodané věci, druhy vad - odstranitelné, neodstranitelné, nároky plynoucí pro spotřebitele z odpovědnosti za vady u vad odstranitelných, neodstranitelných, reklamace vad.

Vady, jejich druhy a práva kupujícího

Vady reklamujte okamžitě po jejich vzniku, bez zbytečného odkladu (§599 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. [doc, 321024 B] — uplatnění vad). Práva z odpovědnosti za vady věci, pro které platí záruční doba, zaniknou, nebyla—li uplatněna v záruční době. Záruční doba začíná běžet od převzetí věci kupujícím, případně od uvedení věci do provozu v souladu se záručními podmínkami uvedenými v záručním listě.

V rámci reklamačního řízení se rozhoduje o tom, zda reklamace je oprávněná, či nikoliv a zda reklamované vady jsou odstranitelné nebo neodstranitelné.

Vady odstranitelné — ustanovení § 622 odst. 1 zákona č. 40/1964 Sb. občanský zákoník

Práva kupujícího u vad odstranitelných jsou následující:

  • právo na odstranění vady
  • právo na výměnu věci nebo na výměnu součásti, týká—li se vada jen součásti věci
  • právo od kupní smlouvy odstoupit — jen pokud nelze věc řádně užívat pro opětovné vyskytnutí stejné vady po opravě (dvojnásobné) nebo pro větší počet vad

Vady neodstranitelné — ustanovení § 622 odstavce 2 a 3 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník

Práva kupujícího u vad neodstranitelných, tzn. věc nelze opravit nebo odstranitelná vada nebyla odstraněna ve lhůtě 30 dnů:

  • právo od smlouvy odstoupit
  • právo na výměnu věci
  • právo na přiměřenou slevu z ceny (u vad, které nebrání řádnému užívání věci)

U vad neodstranitelných rozhoduje pouze kupující jaké právo uplatní!

Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaná věc je při převzetí kupujícím ve shodě s kupní smlouvou. Tím se rozumí, že prodávané zboží je bez vad. Nadto musí mít zboží jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé. Zboží musí odpovídat požadavkům právních předpisů, musí být prodáváno v tomu odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a musí odpovídat účelu, který prodávající pro použití věci uvádí nebo pro který se věc obvykle používá. Reklamace výrobku

V případě, že věc při převzetí kupujícím není ve shodě s kupní smlouvou (jinak řečeno, je—li v rozporu s kupní smlouvou), má kupující právo věc reklamovat. Znamená to, že pokud například je v reklamě u prodávaného výrobku inzerována určitá užitná vlastnost, kterou výrobek ve skutečnosti nemá.

Otázka:

Existují případy, kdy prodávající neodpovídá za vadu?

Odpověď:

Především dle ustanovení § 616 odst. 3 občanského zákoníku jde o vady (či jiné případy rozporu s kupní smlouvou), o kterých kupující před převzetím věci věděl, anebo si je sám způsobil. Tuto skutečnost je však povinen prokázat prodávající.

Další velice podstatnou výjimkou z odpovědnosti za vady je vyloučení záruky na případy opotřebení věci způsobené běžným užíváním, jak stanoví § 619 odst. 2 občanského zákoníku. Není proto možné například reklamovat po ročním užívání obuv proto, že má ošlapanou podrážku, nebo tričko, které má po třiceti vypráních zašlé barvy. Samozřejmě též není možné reklamovat výrobek proto, že byl spotřebován (svíčka dohořela, sprej se vypotřeboval, potraviny byly zkonzumovány). S tím souvisí též je otázka životnosti výrobku. Často bývá tento pojem mylně zaměňován se záruční dobou. Jestliže však pro určitý výrobek (například spotřební zboží) platí ze zákona dvouletá záruční doba, neznamená to, že životnost výrobku při jeho užívání je alespoň dva roky. Je zřejmé, že některé výrobky nemohou takovou dobu užívání vydržet, navíc velmi často závisí na intenzitě užívání.

Prodávající též neodpovídá za vady, pro které byla sjednána nižší cena zboží. Na tuto skutečnost však musí být spotřebitel předem upozorněn a musí být explicitně uvedena na dokladu o koupi.

Poslední velice podstatný zvláštní případ odpovědnosti za vady je vymezen v ustanovení § 623 občanského zákoníku, který upravuje okolnosti montáže a uvedení věci do provozu. Prodávající podle tohoto ustanovení odpovídá i za vady vzniklé neodbornou montáží nebo jiným neodborným uvedením věci do provozu, pokud tato montáž nebo uvedení do provozu byly sjednány v kupní smlouvě a byly provedeny prodávajícím nebo jinou osobou na odpovědnost prodávajícího. Prodávající za vady vzniklé neodbornou montáží nebo jiným neodborným uvedením věci do provozu odpovídá též v případě, kdy montáž nebo jiné uvedení věci do provozu sice provedl kupující, avšak vada vznikla na základě nesprávných (nebo neúplných) pokynů uvedených v návodu k montáži nebo k uvedení věci do provozu. Prodávající však pochopitelně neodpovídá za jiné případy neodborné montáže či uvedení věci do provozu, které nemůže ovlivnit.

Otázka:

Jak je to u vad zlevněného zboží?

Odpověď:

Často se v praxi setkáváme s tím, že prodejci odmítají přijímat reklamace zboží, které je prodáváno za nižší cenu. Argumentují tím, že na zlevněné zboží se záruka neposkytuje a že kupující při nákupu za nižší cenu musí s touto "nevýhodou" počítat. Platná česká právní úprava vycházející z evropské směrnice však říká něco zcela odlišného. Především je třeba rozlišovat mezi slevami poskytovanými z důvodů nejrůznějších výprodejů, kdy je prodáváno naprosto bezvadné zboží, a slevami poskytovanými z důvodů vad zboží.

Podle ustanovení § 618 občanského zákoníku je možné prodávat zboží pouze s vadami, které nebrání, aby zboží bylo užíváno k určenému účelu. Toto zboží je přitom prodávající povinen prodávat za nižší ceny, než je obvyklá cena bezvadného zboží. Záruka se nevztahuje na vady, pro které byla sjednána nižší cena. Zboží s vadami, pro něž se toto zboží stává nepoužitelným, tedy není možné podle platných právních předpisů prodávat vůbec, tedy ani za sníženou cenu.

Pokud prodávající splní výše uvedené povinnosti, lze dovodit, že rozporem s kupní smlouvou nemůže být případ, kdy výrobek má vady, na které prodávající kupujícího upozornil. Vyskytne—li se ale u výrobku jiná vada, než na kterou prodávající kupujícího upozornil, je možné výrobek pro takovou jinou vadu reklamovat. Stejně tak je pochopitelně možné jej reklamovat i pro jiné případy rozporu s kupní smlouvou.

Je tedy možné shrnout, že při prodeji zboží za nižší cenu prodávající odpovídá za vady zcela běžným způsobem, jako je tomu při prodeji za plnou cenu, a to včetně řádné záruční odpovědnosti. To platí zejména pro výprodeje, při nichž prodávající neupozorní kupujícího na žádnou vadu prodávaného zboží. Pokud prodávající zřetelně upozorní kupujícího, že zlevněné zboží má určitou vadu, na tuto vadu se jeho odpovědnost nevztahuje. Je však vždy na prodávajícím, aby prokázal při případné reklamaci, že reklamovaná vada je právě tou vadou, na niž kupujícího při prodeji upozornil. Pokud se mu to prokázat nepodaří, za vadu odpovídá, a to nejen pokud se vyskytne při prodeji, ale i po celou záruční dobu, která je v případě spotřebního zboží dvouletá.

Vyhněte se nepříjemným neshodám s Vašimi zákazníky a případným soudním tahanicím! Na co si dát pozor, Vám ukážeme na semináři „Ochrana spotřebitele - nejčastější problémy podniků vycházející z praxe, řešení reklamací a stížností“!