Vnitropodnikové písemnosti jsou součástí vnitřního řídícího a kontrolního systému podniku. Vnitřní předpisy, příkazy a pokyny nadřízených jsou potřebnou součástí organizace závislé práce i základního pořádku v personálních vztazích u zaměstnavatele. Obecně závazné pracovněprávní předpisy v tomto směru stanoví jen obecné principy a základní rámec. Další úprava je na vedoucích pracovnících firmy, s jediným omezením – musí být v souladu s právním řádem.
Jejich předmětem je:- určení záměrů a cílů,
- určení omezujících podmínek,
- definování kompetencí a odpovědností rozhodovacích procesů a prováděcích činností,
- vymezení klíčových míst, obsah klíčových vazeb a obsah klíčových uzlů,
- stanovení podmínek pro (okamžitou) nápravu, a další.
Zodpovědnost za podnikový systém řízení a kontroly je určena vedoucím pracovníkům (ředitelům). Na organizačním zajištění a při tvorbě systému se předpokládá spolupráce jednotlivých řídících pracovníků.
Především jde o naplňování základních cílů:
- Efektivnost a účinnost operací provozních, finančních a ostatních, při respektování daných (zákonných) podmínek.
- Minimalizace rizik a předcházení rizikům (tj. řízení organizované především s ohledem a orientací na rizika hospodářská, rozpočtová, účetní a další).
- Spolehlivost finančního výkaznictví, dalších informací a dat.
K dosažení těchto cílů a povinností je třeba v podniku dodržovat konkrétní pravidla, která jsou buď pevně stanovena obecně závaznými právními předpisy a dalšími prováděcími předpisy, nebo si je stanovuje podnik sám, v rámci svých vnitřních potřeb.
Funkce vnitropodnikových písemností:
- stanovení jednotného metodického postupu,
- shodný postup ve srovnatelných situacích,
- vyjádření odpovědnosti pracovníků ve stanovených podmínkách a situacích,
- provádění závazných pravidel,
- určení kriterií pro správné vyhodnocování zjištěných skutečností,
- návaznost a srovnatelnost případů v čase a daném prostoru,
- zabezpečení komunikace mezi kompetentními místy.
Obsahové požadavky vnitropodnikových písemností:
- korektnost,
- úplnost,
- srozumitelnost,
- přehlednost,
- trvalost.
Praktické rady k obsahové stránce:
- Podstatný je vždy obsah, nikoliv jazykově vytříbené formulace.
- Chybné uvedení čísla paragrafu příslušného zákona nezpůsobuje neplatnost právního úkonu, pokud z obsahu vyplývá, že účastník měl na mysli něco jiného.
- Jde-li o složitější právní problém, je vhodné věc konzultovat s právníkem.
Formální požadavky:
- určení kompetencí a odpovědností,
- stanovení pracovních postupů při zajištění komunikace s oprávněnými místy,
- definice označení (číslování) dokumentace provázející jednotlivé procesy a činnosti,
- určení termínu zpracování a míst uložení, včetně zajištění ochrany dat,
- daný přístup k využívání písemností při koloběhu řídící práce.
Věcná náplň vnitropodnikových písemností:
a) definice platné legislativy, na kterou ustanovení písemnosti navazuje, nebo se odvolává,
b) definice základních pojmů, které se používají a definují vnitřní a vnější vztahy,
c) stanovení metodiky postupů, popisů těchto postupů v rámci potřebných opatření,
d) stanovení kompetencí, povinností a odpovědnosti osob, které jsou odpovědné za nařizování, schvalování, kontrolu a dokumentaci dané hospodářské (finanční) operace ve smyslu platných rozpočtových pravidel a dalších obecně závazných předpisů, ale i dané vnitřní struktury,
e) termíny předložení informace, termíny a způsoby aktualizace,
f) jmenování odpovědností za kontrolu a dodržování ustanovení vnitřních norem jednotlivě a jako celkového provázaného systému.
Návrh formální složení předpisu
1. První strana „košilka"
- název předpisu (např. Organizační směrnice),
- oblast, kterou předpis upravuje,
- označení a pořadové číslo - např. OS- xx/2008
- počet stran předpisu,
- tabulka, ve které je vyznačeno:
- kdo předpis zpracoval, datum zpracování a podpis, nebo předložení ke schválení,
- podpis zpracovatele,
- datum, kdy dokument schválil vedoucí pracovník,
- podpis vedoucího zodpovědného pracovníka.
2. Na dalších stranách je uveden vlastní text dokumentu:
- začíná úvodem, ve kterém zpracovatel uvede, co vedlo k vydání tohoto předpisu (např. označení právních předpisů), popř. adresáta nebo adresáty - komu je předpis určen, pro koho je závazný apod.,
- stať - vlastní předpis,
- závěr, kde se uvede:
- kdy předpis nabývá účinnosti,
- popř. který vnitřní předpis je tímto předpisem zrušen a nahrazen,
- kdo odpovídá (funkce nebo útvar) za dodržování tohoto předpisu.
Praktická cvičení z obchodní korespondence, tipy, triky a novinky v úpravě, pravopisu a stylistice Vás čeká na semináři Moderní obchodní korespondence.