Seminář

Efektivní komunikace pro zdravotní sestry

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková Ph.D.

Je důležité, aby sestra uměla vytvořit atmosféru důvěry a bezpečí, aby s pacientem navázala vztah založený na úctě a respektu. Jedině takový vztah umožňuje, aby se pacient uklidnil a v rámci možností se cítil relativně »v pohodě«. Vybudování takového vztahu se může během krátké doby, kterou na to dnes sestry mají, zdát jako nemožný úkol. Je to ale klinická dovednost, lze se jí naučit. Vytvoření dobrého vztahu mezi sestrou a pacientem je však nemožné bez efektivní komunikace. Sestra musí umět s pacientem komunikovat. A nejen s ním, také s ostatními členy multidisciplinárního týmu. Je to součást její odborné kompetence. Komunikace s pacientem totiž umožňuje získat pacienta ke spolupráci na léčbě. Bez dobré komunikace není možná dobrá spolupráce! Komunikace sestry s jinými zdravotnickými pracovníky (s lékaři, jinými sestrami apod.) pak vede k adekvátní týmové spolupráci a kvalitní péči o pacienta. Bez dobré komunikace není možná dobrá péče!

Seminář je určen pro

Zdravotnické pracovníky v přímé péči (všeobecné sestry, sestry specialistky, fyzioterapeuté apod.).

Cíl semináře

Komunikace ve zdravotnictví je v mnoha ohledech specifická. V běžném životě zpravidla komunikace podléhá sociální kontrole – řídí se určitými pravidly, normami, etiketou apod. Byli jsme vychováni v tom, že »tohle se nesmí, toto se neříká, tamto se nedělá«. V okamžiku, kdy sestra vstupuje do interakce s pacientem, se však tyto nastavené hranice bortí. Sestra v rámci ošetřovatelského procesu vyzývá naprosto cizí lidi (ženy, muže, ale i děti) k tomu, aby se např. svlékli a odhalili intimní část svého těla. Ptá se pacientů na velmi citlivé záležitosti, o kterých se jinak »ve slušné společnosti nemluví«. Dotýká se nejrůznějších částí jejich těla, a dokonce jim provádí i bolestivé úkony. To jsou situace,které by za jiných okolností byly absolutně nepřípustné! Ošetřovatelský proces to však nejen umožňuje, ale přímo i vyžaduje. Proto je důležité, aby sestra uměla vytvořit atmosféru důvěry a bezpečí, aby s pacientem navázala vztah založený na úctě a respektu. Jedině takový vztah umožňuje, aby se pacient uklidnil a v rámci možností se cítil relativně »v pohodě«. Vybudování takového vztahu se může během krátké doby, kterou na to dnes sestry mají, zdát jako nemožný úkol. Je to ale klinická dovednost, lze se jí naučit. Vytvoření dobrého vztahu mezi sestrou a pacientem je však nemožné bez efektivní komunikace. Sestra musí umět s pacientem komunikovat. A nejen s ním, také s ostatními členy multidisciplinárního týmu. Je to součást její odborné kompetence. Komunikaces pacientem totiž umožňuje získat pacienta ke spolupráci na léčbě. Bez dobré komunikace není možná dobrá spolupráce! Komunikace sestry s jinými zdravotnickými pracovníky(s lékaři, jinými sestrami apod.) pak vede k adekvátní týmové spolupráci a kvalitní péči o pacienta. Bez dobré komunikace není možná dobrá péče! 

Obsah semináře 

  • Komunikace se sebou
  • Komunikace s kolegy 
  • Komunikace s rodinou pacienta 
  • Komunikace s pacientem
    Komunikace s pacienty různého věku
    Komunikace s »náročným« pacientem
    Komunikace se seduktivním pacientem
    Komunikace s agresivním pacientem
    Komunikace s pacientem s úzkostí
    Komunikace s pacientem s handicapem
    Komunikace s pacientem trpícím ztrátou
    Komunikace s pacientem s infaustním onemocněním
    Komunikace s pozůstalými

Lektor

PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.

Je absolventkou jednooborové psychologie a sociologie a andragogiky na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde taktéž absolvovala doktorské studium. Absolvovala řadu specializačních výcviků, včetně supervizních kurzů. Je lektorkou v oblasti soft skills – komunikačních a jiných „měkkých“ dovedností. Působí jako odborný asistent na…

Více informací a další semináře lektora

Termíny a místo konání

4.3.2009

10:00 - 15:00

Praha

Tento termín již nelze objednat. Jakmile vypíšeme nový, dáme Vám vědět. Nechte nám prosím na sebe kontakt.

Ceny jsou uvedeny bez DPH 21 %.